Mailinställningar

 

Serveranslutningsinställningar

Dessa är inställningarna du behöver. Håll dem till hands!
OBS! Dessa inställningar gäller inte för dig som har Google Apps (G Suite) OBS!

Inkommande server
Värdnamn: mail.lmdata.se
Användarnamn: (din fullständiga e-postadress)
Lösenord: (kontots lösenord)
TLS/SSL: Aktiverad
Port: 143 eller 993 för IMAP, 995 för POP3

Utgående server
Värdnamn: mail.lmdata.se
Användarnamn: (din fullständiga e-postadress)
Lösenord: (kontots lösenord)
TLS/SSL: Aktiverad
Port: 587 eller 465 för både IMAP och POP3

 

Konfigurera iOS Mail App

Börja med att stänga onödiga program. Du kan göra detta genom att dubbelklicka på enhetens hemknapp och dra upp apparna du vill avsluta.

Från startskärmen, öppna Inställningar och bläddra ner till Mail, Kontakt, Kalender och klicka på det. Befintliga postkonton kommer att listas här liksom en möjlighet att skapa ett nytt konto.
Tryck på ”Lägg till konto” -knappen. En lista över vanliga e-postleverantörer visas. Längst ner ser du ”Andra”. Tryck på den knappen, sedan på nästa skärm knappen Lägg till e-postkonto .

Ange namn , e-post och lösenord. Eventuellt kan du redigera Beskrivning. När dessa är ifyllda klicka ”Nästa”.
Du kommer nu att uppmanas att välja mellan POP och IMAP. Välj det protokoll som bäst passar dina behov.
Nu är det dags att fylla i dina kontoinställningar. Med hjälp av inställningarna som anges ovan, fyll i alla detaljer för både inkommande server och utgående server.
Var noga med att inkludera din fullständiga e-postadress och lösenord på båda ställena. När du är klar, klickar du på ”Nästa” knappen.

iOS-appen försöker nu att autentisera den information du angett. Du ser att det är på gång genom att titta högst upp på skärmen. En virvlande ikon tillsammans med texten ”Verifierar” visas. Om du har angett all information på rätt sätt kommer du, efter några sekunder, att se markeringar som visas bredvid varje fält du angett. Dessa markeringar anger att din kontokonfiguration är fullständig och giltig.

Du kan nu lämna Inställningar och ladda Mail appen. För anvisningar om hur du använder iOS-appen kan du kolla in Apples onlinehjälpguide som finns på adressen https://support.apple.com/sv-se/HT201287

 

Felsökning och vanliga frågor

Fråga: Jag la in alla mina kontouppgifter korrekt, men verifieringen misslyckades. Vad gör jag? 

Svar: Gå tillbaka till Inställningar i appen och öppna Mail, Kontakt, Kalendrar. Peka på det konto som du skapat. Bläddra ner till botten och klicka på Avancerat knappen. Se till att ”Använd TLS/SSL” är påslaget och att Serverport är satt till 995 för POP eller 143/993 för IMAP. Återgå till föregående skärm.  Klicka på SMTP-knappen. Klicka sen på ”Primär server” knappen. Se till att  ”Använd TLS/SSL” är påslaget och att Serverport är satt till 587 eller 465.

Fråga: Mina inkommande och utgående inställningar verkar vara korrekta, liksom SSL och portinställningar. Vad gör jag? 

Svar: Logga in på Webbmailen. Se till att ditt konto har ställts in korrekt. Om det behövs, gör en återställning av lösenordet på ditt konto. Kom ihåg: Alias är inte samma som användarkonto. Alias har inte ett användarnamn eller lösenord. De skickar bara vidare till en annan e-postadress.

Fråga: Jag har verifierat allt och alla mina inställningar ser ut att vara ok. Kan ni hjälpa mig? 

Svar: Naturligtvis kan vi det! Besök gärna vår kontaktsida och skicka ett meddelande till oss. Vi kan även kontaktas via telefon under normal kontorstid.